Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Algemene voorwaarden Klusdienst

Algemene voorwaarden klusdiensten B2C (versie oktober 2024)

1. Algemeen

Motena Vereniging van OCMW's, met zetel te Rolariusplein 8.201, 8800 Roeselare (België), ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0537.951.706 voert via haar vestigingseenheid Kotee (hierna: “Kotee”) allerhande klus- en/of onderhoudswerken (hierna: “Klusdienst(en)”) uit.
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn deze algemene voorwaarden (hierna: “AV”) van toepassing op alle (prijs)offertes en (prijs)ramingen van Kotee, en op elke overeenkomst tussen Kotee en een consument in de zin van artikel I.1., 2° van het Belgisch Wetboek van Economisch Recht (hierna: de “Klant”).
Door aanvaarding van de (prijs)offerte door de Klant, verklaart de Klant zich akkoord met de inhoud en de toepasselijkheid van deze AV, de taal waarin deze zijn opgesteld en erkent de Klant voorafgaandelijk effectief kennis ervan te hebben genomen.
Kotee kan deze AV te allen tijde wijzigen. De gewijzigde voorwaarden zullen van toepassing worden op de Klusdiensten die besteld werden na kennisgeving van de wijzigingen aan de Klant.
Wanneer Kotee beslist geen beroep te doen op bepaalde bepalingen in deze AV, heeft dit geenszins een afstand van deze bepaling of van deze AV in hun totaliteit tot gevolg. Dergelijke afstand moet immers schriftelijk en uitdrukkelijk worden bevestigd door Kotee.
 

2. Totstandkoming van de overeenkomst
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn alle (prijs)offertes van Kotee geldig voor een periode van één (1) maand te rekenen vanaf de datum van uitgifte. Alle bepalingen vermeld in de (prijs)offerte gelden slechts op voorwaarde dat deze integraal door de Klant worden aanvaard.
Na aanvaarding van de (prijs)offerte door de Klant komt slechts een overeenkomst tot stand indien Kotee de Klusdienst vervolgens (per email of anderszins) schriftelijk bevestigt of uitvoert. Kotee kan Klusdiensten weigeren, bijvoorbeeld als de Klant nog openstaande schulden heeft ten aanzien van Kotee.
De overeenkomst tot uitvoeren van een eenmalige Klusdienst kan - na afloop van de herroepingstermijn van de Klant (indien van toepassing en zoals voorzien in artikel 15 van deze AV) - door de Klant slechts worden beëindigd op grond van artikel 1794 oud BW mits betaling door de Klant van de volgende vaste vergoeding afhankelijk van het moment van annulatie:
- Tussen de totstandkoming van de overeenkomst en veertien (14) kalenderdagen voor de voorziene uitvoering van de Klusdienst: een vergoeding voor de werkelijke gemaakte kosten door Kotee ter voorbereiding op de Klusdienst.
- Tussen veertien (14) kalenderdagen tot achtenveertig (48) uur voor de voorziene uitvoering van de Klusdienst: een vergoeding voor de werkelijke gemaakte kosten door Kotee ter voorbereiding op de Klusdienst, die minstens 15% van de totale prijs van de Klusdienst zal bedragen.
- Tussen achtenveertig (48) uur tot vierentwintig (24) uur voor de voorziene uitvoering van de Klusdienst: een vergoeding voor de werkelijke gemaakte kosten door Kotee ter voorbereiding op de Klusdienst, die minstens 50% van de totale prijs van de Klusdienst zal bedragen.
- Binnen de vierentwintig (24) uur voor de voorziene uitvoering van de Klusdienst: een vergoeding die overeenstemt met de totale prijs van de Klusdienst.
De overeenkomst tot uitvoeren van doorlopende Klusdiensten van onbepaalde duur, kan – na afloop van de herroepingstermijn van de Klant (indien van toepassing en zoals voorzien in artikel 15 van deze AV) - door de Klant slechts worden beëindigd mits het respecteren van een opzegtermijn van veertien (14) kalenderdagen.


3. Uitvoering van de Klusdienst
Meegedeelde termijnen relevant voor de uitvoering van de Klusdienst zullen professioneel in acht worden genomen door Kotee, maar zijn indicatief en niet bindend voor Kotee. Bij niet-naleving van een uitvoeringstermijn door Kotee kan in geen geval schadevergoeding worden geëist door de Klant. Evenmin kan de Klant in dat geval de Klusdienst beëindigen ten laste van Kotee. Kotee kan de Klusdiensten steeds opschorten of uitstellen ten gevolge van (slechte) weersomstandigheden die de uitvoering van de Klusdiensten verhinderen of bemoeilijken.
Een verzoek tot wijziging van een Klusdienst moet aan Kotee worden gemeld op het e-mailadres: info@kotee.be of schriftelijk per post op het adres Noordhof 2, 8800 Roeselare. Na overleg met de Klant en na goedkeuring door Kotee worden de bijkomende diensten ten gevolge van een wijziging of de verandering van de inhoudelijke aard van de Klusdienst door Kotee uitgevoerd en bijkomend gefactureerd aan de overeengekomen prijs of aan de overeengekomen tarieven in regie.
De Klant dient te garanderen dat de overeengekomen plaats van uitvoering van de Klusdienst steeds vlot bereikbaar is teneinde Kotee toe te laten de Klusdienst uit te voeren. De Klant garandeert bovendien dat de overeengekomen plaats van uitvoering voorzien is van de nodige 2 nutsvoorzieningen (zoals elektriciteit en water) om de Klusdienst uit te voeren. Alle daaraan verbonden kosten vallen ten laste van de Klant.
Indien de Klusdienst niet uitgevoerd kan worden door toedoen van de Klant, kunnen de Klusdiensten volledig en eventuele wachturen en verloren uren bijkomend aangerekend worden aan de Klant.
Kotee is bij de uitvoering van de Klusdienst gehouden tot een middelenverbintenis. De doelstellingen waarnaar gestreefd wordt en die eventueel vermeld worden in de (prijs)offerte zijn slechts indicatief en waarborgen geen enkel resultaat.


4. Prijs
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, wordt de Klusdienst gefactureerd tegen de prijzen die vermeld worden op de (prijs)offerte en/of orderbevestiging van Kotee. Geen enkel document voorgelegd door de Klant kan enige wijziging van de prijzen of tarieven teweegbrengen. 

De Klant heeft de mogelijkheid om op diens verzoek een financieel onderzoek naar zijn of haar financiële middelen te laten verrichten door (de zorgcoach van) Kotee met het oog op een eventuele aparte prijsbepaling/de toepassing van een sociaal tarief voor de Klusdiensten. 

De genoemde prijzen worden weergegeven in euro. De prijzen zijn inclusief omzetbelasting (btw) en andere taksen, belastingen of heffingen, die steeds volledig ten laste vallen van de Klant. 

Kotee behoudt zich het recht voor om de overeengekomen prijzen aan te passen op basis van objectieve elementen, zoals (onder meer) in geval van een stijging van de kostprijs voor het benodigd materiaal en/of arbeid zoals bijvoorbeeld gestegen energiekosten, transportkosten, materiaalkosten, lonen, etc. Na kennisgeving van de prijsverhoging heeft de Klant het recht om de Klusdiensten kosteloos te beëindigen via melding op het e-mailadres: info@kotee.be of schriftelijk per post op het adres Noordhof 2, 8800 Roeselare. Indien de Klant binnen de veertien (14) kalenderdagen na ontvangst van de kennisgeving de Klusdiensten niet heeft beëindigd, wordt de prijsverhoging geacht te zijn aanvaard door de Klant en zullen voor de toekomstige Klusdiensten de aangepaste prijzen worden aangerekend door Kotee. 


5. Oplevering en garantie
De Klant kan binnen de veertien (14) kalenderdagen na de volledige voltooiing van de Klusdienst opmerkingen formuleren aangaande beweerdelijke zichtbare gebreken of fouten in de uitvoering van de Klusdienst op het e-mailadres: info@kotee.be of schriftelijk per post op het adres Noordhof 2, 8800 Roeselare. Na deze termijn van veertien (14) kalenderdagen vindt de oplevering onherroepelijk plaats en dekt de garantie enkel nog de verborgen gebreken en de niet-conformiteit van de (eventuele) geleverde goederen. 

In geval van gebreken of fouten in de uitvoering van de Klusdienst of in geval van niet-conformiteit van (eventuele) geleverde goederen, die niet zichtbaar waren op het moment van de (op)levering, blijft Kotee gedurende een termijn van twee (2) jaar na (op)levering gehouden het gebrek, de fout of de niet-conformiteit te remediëren, en dit voor zover de Klant het gebrek, de fout of de niet-conformiteit aan Kotee schriftelijk ter kennis heeft gebracht twee (2) maanden na kennisname van het gebrek, de fout of de niet-conformiteit. 


6. Betaling
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is Kotee gerechtigd om bij aanvang van de Klusdienst een voorschot te factureren aan de Klant. Kotee kan de aanvang of verderzetting van de Klusdienst afhankelijk maken van de betaling van het voorschot. 

Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is iedere factuur contant en zonder korting betaalbaar binnen de vijfenveertig (45) kalenderdagen na opmaak van de factuur door de Klant. 

Om tegenstelbaar te zijn aan Kotee, dient elk protest van een factuur per aangetekende brief te worden verstuurd naar Kotee met vermelding van de factuurdatum en het factuurnummer, en dit binnen de acht (8) kalenderdagen na ontvangst van de factuur door de Klant. Dit protest dient door de Klant inhoudelijk te worden gemotiveerd om geldig te zijn. 

Indien er bij Kotee op enig moment twijfels rijzen omtrent de kredietwaardigheid van de Klant, onder meer door daden van gerechtelijke uitvoering tegen de Klant, bij niet of laattijdig betalen van één of meerdere facturen, in geval van schuldbemiddeling, en/of enige andere aanwijsbare gebeurtenissen die het vertrouwen van Kotee in de goede uitvoering van de door de Klant aangegane verbintenissen (kunnen) aantasten, behoudt Kotee zich uitdrukkelijk het recht voor om de uitvoering van de Klusdienst op te schorten, voor de nog uit te voeren Klusdiensten een voorafgaande betaling te eisen van de Klant en/of (andere) zekerheden of waarborgen te vragen, zelfs indien de Klusdienst reeds geheel of gedeeltelijk werd uitgevoerd. Indien de Klant weigert een voldoende solvabiliteitsgarantie te bieden, is Kotee gerechtigd om - zonder voorafgaande ingebrekestelling, zonder rechtelijke tussenkomst en zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn - de overeenkomst met de Klant te beëindigen ten laste van de Klant. 


7. Laattijdige betaling
Wanneer het gefactureerde bedrag niet volledig werd betaald door de Klant op de vervaldag van de factuur, zal de Klant: 

- Een eerste ‘friendly reminder’ ontvangen van Kotee met het verzoek om tot volledige betaling te willen overgaan; 

- Vanaf het verstrijken van een termijn van vijftien (15) kalenderdagen na voornoemde ‘friendly reminder’ een eerste herinnering/ingebrekestelling ontvangen van Kotee met het verzoek om tot volledige betaling te willen overgaan; 

- Vanaf het verstrijken van een termijn van vijftien (15) kalenderdagen na voornoemde eerste herinnering/ingebrekestelling een tweede herinnering/ingebrekestelling ontvangen van Kotee met het verzoek om tot volledige betaling te willen overgaan en een forfaitaire/administratieve schadevergoeding van 15,00 EUR verschuldigd zijn; 

- Na het verstrijken van een termijn van vijftien (15) kalenderdagen na voornoemde tweede herinnering/ingebrekestelling wordt het dossier overgedragen aan een deurwaarder. 


8. Aansprakelijkheid
Tenzij ingeval van bedrog of opzettelijke fout, is Kotee in geen geval aansprakelijk voor, en kan niet gehouden zijn tot vergoeding ten aanzien van de Klant van enige vorm van immateriële, indirecte of gevolgschade, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, winstderving, inkomstenderving, administratie kosten, een verhoging van de algemene kosten, gemiste kansen of enige vorderingen van derden. Tenzij ingeval van bedrog of opzettelijke fout, is de totale aansprakelijkheid van Kotee per schadegeval in ieder geval beperkt tot het factuurbedrag van de Klusdienst. De in dit artikel 8 opgenomen beperking en uitsluiting van aansprakelijkheid is eveneens van toepassing in geval van een zware fout van (één van de aangestelden van) Kotee. 


9. Overmacht
Onder overmacht wordt begrepen elke handeling onafhankelijk van de wil van de partijen die zij redelijkerwijze niet hadden kunnen voorzien noch konden vermijden en de nakoming van de hun contractuele verplichtingen onmogelijk maakt. Worden onder andere gelijkgesteld met situaties van overmacht die een partij niet toelaten haar verplichtingen na te komen: handelingen van autoriteiten, explosie of burgerlijke onrust, telecomstoringen (inclusief "denial of service" -aanvallen en soortgelijke onbeschikbaarheid van internetverbindingen), een algemene staking, brand, overstroming, natuurramp, oorlog, terrorisme, epidemieën, pandemieën, afsluiting van de stroom of gastoevoer, of iedere andere oorzaak die de uitvoering van de Klusdienst verhindert. 

In dergelijke omstandigheden zal de ene partij de andere partij informeren omtrent de situatie van overmacht en van de onmiddellijke opschorting van de verplichtingen van rechtswege, zonder recht op schadevergoeding. Indien de overmacht voortduurt gedurende een aaneengesloten periode van zes (6) maanden, zal de overeenkomst worden ontbonden, zonder enig recht op schadevergoeding. Indien Kotee bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is Kotee gerechtigd de reeds uitgevoerde diensten afzonderlijk te factureren en is de Klant gehouden de overeenkomstige factuur te voldoen. 


10. Gewijzigde omstandigheden
In geval van onvoorzienbare (en ontoerekenbare) gewijzigde omstandigheden die de uitvoering van de overeenkomst zo buitensporig bezwaren dat de uitvoering ervan redelijkerwijze niet langer kan worden geëist door Kotee, heeft Kotee het recht de Klant te vragen om de overeenkomst te heronderhandelen of te beëindigen. Indien geen overeenstemming tussen de partijen wordt bereikt binnen een redelijke termijn van één (1) maand, kan de rechter in een procedure zoals in kortgeding de overeenkomst aanpassen of ontbinden. 


11. Deelbaarheid
Indien één (geheel of gedeeltelijk) of meerdere van de clausules uit deze AV nietig worden verklaard, tast deze nietigheid in geen geval de overige clausules van deze AV aan (of het gedeelte van de desbetreffende clausule die niet ongeldig of niet afdwingbaar is), noch de overeenkomst in haar geheel aan en zullen deze AV blijven gelden met uitzondering van de nietige, ongeldige of niet-afdwingbare clausule of een deel van een clausule. In dat geval zullen de partijen te goeder trouw onderhandelen om de strijdige of niet-afdwingbare clausule te vervangen door een rechtsgeldige en afdwingbare clausule die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke clausule. 


12. Eigendomsvoorbehoud
IIndien er bij de uitvoering van de Klusdienst goederen worden geleverd aan de Klant, blijven deze goederen eigendom van Kotee tot volledige betaling van de totale prijs van de Klusdienst, zoals vermeld op de desbetreffende factuur. 


13. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
De overeenkomst tussen Kotee en de Klant wordt exclusief beheerst door het Belgisch recht. Wanneer Kotee een vordering instelt tegen de Klant, zal deze aanhangig gemaakt worden voor de rechtbanken van de woonplaats van de Klant. Wanneer de Klant een vordering instelt tegen Kotee, zal deze aanhangig gemaakt worden voor (i) de rechtbanken van de woonplaats van de Klant, of (ii) de rechtbanken van Gent, afdeling Kortrijk.


14. Alternatieve geschillenbeslechting voor de Klant
Onverminderd het recht van de Klant om rechtstreeks een vordering in te stellen bij de bevoegde rechter, heeft de Klant ook steeds de mogelijkheid om online een klacht in te dienen via het platform voor onlinegeschillenbeslechting van de Europese Commissie via de volgende link: https://webgate.ec.europa.eu/odr.


15. Herroepingsrecht (indien van toepassing)
Indien de overeenkomst tot uitvoeren van Klusdiensten op afstand (in de zin van artikel I.8, 15° van het Belgisch Wetboek van Economisch Recht) of buiten de verkoopruimten van Kotee (in de zin van artikel I.8, 31° van het Belgisch Wetboek van Economisch Recht) werd gesloten, beschikt de Klant in principe over een herroepingsrecht en dit gedurende een termijn van veertien (14) kalenderdagen, zonder opgave van een reden. De periode van veertien (14) kalenderdagen gaat in op de dag waarop de overeenkomst werd gesloten. 

Wanneer de desbetreffende Klusdiensten reeds zijn gestart en volledig zijn afgerond door Kotee binnen de herroepingstermijn van de Klant, verliest de Klant echter het recht op herroepen van de overeenkomst en dit in toepassing van artikelen VI. 53, 1° en VI. 73, 1° van het Belgisch Wetboek van Economisch Recht. De Klant verliest eveneens het recht op herroepen van de overeenkomst wanneer de Klant Kotee heeft verzocht om hem/haar te bezoeken om dringende herstellingen of onderhoud te verrichten en dit in toepassing van artikelen VI. 53, 8° en VI. 73, 8° van het Belgisch Wetboek van Economisch Recht.Indien alsnog van toepassing, kan de Klant het herroepingsrecht uitoefenen door ofwel (i) het modelformulier voor herroeping (gevoegd als bijlage bij deze AV) in te vullen en op te sturen naar Kotee ofwel (ii) door een andere ondubbelzinnige verklaring te richten aan Kotee waarin de Klant verklaart gebruik te maken van het herroepingsrecht. Kotee bevestigt zo snel mogelijk de ontvangst van de uitoefening van het herroepingsrecht op een duurzame gegevensdrager. Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het voor de Klant om de mededeling betreffende de uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden aan Kotee voordat de herroepingstermijn is verstreken. Aan het uitoefenen van een toepasselijk herroepingsrecht zijn geen additionele kosten verbonden en er hoeft geen reden voor worden opgegeven door de Klant. Indien de Klant echter de uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven aan Kotee voor de onmiddellijke uitvoering van de Klusdiensten (waarbij Kotee bijvoorbeeld reeds specifieke goederen heeft besteld) kan Kotee in geval van een rechtsgeldige herroeping de werkelijk gedragen kosten tijdens de uitvoering van de Klusdiensten alsnog aanrekenen aan de Klant. 

 

Algemene voorwaarden klusdiensten B2B (versie oktober 2024)

1.Algemeen 

Motena Vereniging van OCMW's, met zetel te Rolariusplein 8.201, 8800 Roeselare (België), ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0537.951.706 voert via haar vestigingseenheid Kotee (hierna: “Kotee”) allerhande klus- en/of onderhoudswerken (hierna: “Klusdienst(en)”) uit. 

Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn deze algemene voorwaarden (hierna: “AV”) van toepassing op alle (prijs)offertes en (prijs)ramingen van Kotee, en op elke overeenkomst tussen Kotee en een professionele klant of publieke overheid (hierna: de “Klant”). 

Door aanvaarding van de (prijs)offerte door de Klant, verklaart de Klant zich akkoord met de inhoud en de toepasselijkheid van deze AV, de taal waarin deze zijn opgesteld en erkent de Klant voorafgaandelijk effectief kennis ervan te hebben genomen. Bovendien verzaakt de Klant uitdrukkelijk aan de toepassing van haar (eventuele) eigen algemene (aankoop)voorwaarden. 

Kotee kan deze AV te allen tijde wijzigen. De gewijzigde voorwaarden zullen van toepassing worden na kennisgeving van de gewijzigde voorwaarden aan de Klant en bij gebrek aan daaropvolgend protest door de Klant. 

Wanneer Kotee beslist geen beroep te doen op bepaalde bepalingen in deze AV, heeft dit geenszins een afstand van deze bepaling of van deze AV in hun totaliteit tot gevolg. Dergelijke afstand moet immers schriftelijk en uitdrukkelijk worden bevestigd door Kotee. 

2.Totstandkoming van de overeenkomst 

Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn alle (prijs)offertes van Kotee geldig voor een periode van één (1) maand te rekenen vanaf de datum van uitgifte. Alle bepalingen vermeld in de (prijs)offerte gelden slechts op voorwaarde dat deze integraal door de Klant worden aanvaard. 

Na aanvaarding van de (prijs)offerte door de Klant komt slechts een overeenkomst tot stand indien Kotee de Klusdienst vervolgens (per e-mail of anderszins) schriftelijk bevestigt of uitvoert. Kotee kan Klusdiensten weigeren, bijvoorbeeld als de Klant nog openstaande schulden heeft ten aanzien van Kotee. 

De overeenkomst tot uitvoeren van een eenmalige Klusdienst kan door de Klant slechts worden beëindigd op grond van artikel 1794 oud BW mits betaling door de Klant van de volgende vaste vergoeding afhankelijk van het moment van annulatie: 

-Tussen de totstandkoming van de overeenkomst en veertien (14) kalenderdagen voor de voorziene uitvoering van de Klusdienst: een vergoeding voor de werkelijke gemaakte kosten door Kotee ter voorbereiding op de Klusdienst. 

-Tussen veertien (14) kalenderdagen tot achtenveertig (48) uur voor de voorziene uitvoering van de Klusdienst: een vergoeding voor de werkelijke gemaakte kosten door Kotee ter voorbereiding op de Klusdienst, die minstens 15% van de totale prijs van de Klusdienst zal bedragen. 

-Tussen achtenveertig (48) uur tot vierentwintig (24) uur voor de voorziene uitvoering van de Klusdienst: een vergoeding voor de werkelijke gemaakte kosten door Kotee ter voorbereiding op de Klusdienst, die minstens 50% van de totale prijs van de Klusdienst zal bedragen. 

-Binnen de vierentwintig (24) uur voor de voorziene uitvoering van de Klusdienst: een vergoeding die overeenstemt met de totale prijs van de Klusdienst. 

De overeenkomst tot uitvoeren van doorlopende Klusdiensten van onbepaalde duur, kan door de Klant slechts worden beëindigd mits het respecteren van een opzegtermijn van veertien (14) kalenderdagen. 

3.Uitvoering van de Klusdienst 

Meegedeelde termijnen relevant voor de uitvoering van de Klusdienst zullen professioneel in acht worden genomen door Kotee, maar zijn indicatief en niet bindend voor Kotee. Bij niet-naleving van een uitvoeringstermijn door Kotee kan in geen geval schadevergoeding worden geëist door de Klant. Evenmin kan de Klant in dat geval de Klusdienst beëindigen ten laste van Kotee. Kotee kan de Klusdiensten steeds opschorten of uitstellen ten gevolge van (slechte) weersomstandigheden die de uitvoering van de Klusdiensten verhinderen of bemoeilijken. 

Een verzoek tot wijziging van een Klusdienst moet aan Kotee worden gemeld op het e-mailadres: info@kotee.be of schriftelijk per post op het adres Noordhof 2, 8800 Roeselare. Na overleg met de Klant en na goedkeuring door Kotee worden de bijkomende diensten ten gevolge van een wijziging of de verandering van de inhoudelijke aard van de Klusdienst door Kotee uitgevoerd en bijkomend gefactureerd aan de overeengekomen prijs of aan de overeengekomen tarieven in regie. 

De Klant dient te garanderen dat de overeengekomen plaats van uitvoering van de Klusdienst steeds vlot bereikbaar is teneinde Kotee toe te laten de Klusdienst uit te voeren. De Klant garandeert bovendien dat de overeengekomen plaats van uitvoering voorzien is van de nodige nutsvoorzieningen (zoals elektriciteit en water) om de Klusdienst uit te voeren. Alle daaraan verbonden kosten vallen ten laste van de Klant. Indien de Klusdienst niet uitgevoerd kan worden door toedoen van de Klant, kunnen de Klusdiensten volledig en eventuele wachturen en verloren uren bijkomend aangerekend worden aan de Klant. 

Kotee is bij de uitvoering van de Klusdienst gehouden tot een middelenverbintenis. De doelstellingen waarnaar gestreefd wordt en die eventueel vermeld worden in de (prijs)offerte zijn slechts indicatief en waarborgen geen enkel resultaat.  

 4.Prijs 

Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, wordt de Klusdienst gefactureerd tegen de prijzen die vermeld worden op de (prijs)offerte en/of orderbevestiging van Kotee. Geen enkel document voorgelegd door de Klant kan enige wijziging van de prijzen of tarieven teweegbrengen. 

De genoemde prijzen worden weergegeven in euro. De prijzen zijn exclusief omzetbelasting (btw) en andere taksen, belastingen of heffingen, die steeds volledig ten laste vallen van de Klant. 

Kotee behoudt zich het recht voor om de overeengekomen prijzen aan te passen op basis van objectieve elementen, zoals (onder meer) in geval van een stijging van de kostprijs voor het benodigd materiaal en/of arbeid zoals bijvoorbeeld gestegen energiekosten, transportkosten, materiaalkosten, lonen, etc. Na kennisgeving van de prijsverhoging heeft de Klant het recht om de Klusdiensten kosteloos te beëindigen via melding op het e-mailadres: info@kotee.be of schriftelijk per post op het adres Noordhof 2, 8800 Roeselare. Indien de Klant binnen de veertien (14) kalenderdagen na ontvangst van de kennisgeving de Klusdiensten niet heeft beëindigd, wordt de prijsverhoging geacht te zijn aanvaard door de Klant en zullen voor de toekomstige Klusdiensten de aangepaste prijzen worden aangerekend door Kotee. 

5.Oplevering en garantie 

De Klant kan binnen de vijf (5) kalenderdagen na de volledige voltooiing van de Klusdienst opmerkingen formuleren aangaande beweerdelijke zichtbare gebreken of fouten in de uitvoering van de Klusdienst op het e-mailadres: info@kotee.be of schriftelijk per post op het adres Noordhof 2, 8800 Roeselare. Na deze termijn van vijf (5) kalenderdagen vindt de oplevering onherroepelijk plaats en dekt de garantie enkel nog de verborgen gebreken. 

In geval de gebreken of fouten in de uitvoering van de Klusdienst of in geval van niet-conformiteit van (eventueel) geleverde goederen, die niet zichtbaar waren op het moment van de oplevering, blijft Kotee gedurende een termijn van zes (6) maanden na oplevering gehouden het gebrek of fout in de uitvoering van de Klusdienst te remediëren, en dit voor zover de Klant dit gebrek of fout in de uitvoering van de Klusdienst aan Kotee schriftelijk ter kennis heeft gebracht vijf (5) kalenderdagen na kennisname van het gebrek of fout in de uitvoering van de Klusdienst. 

6.Betaling 

Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is Kotee gerechtigd om bij aanvang van de Klusdienst een voorschot te factureren aan de Klant. Kotee kan de aanvang of verderzetting van de Klusdienst afhankelijk maken van de betaling van het voorschot. 

Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is iedere factuur contant en zonder korting betaalbaar binnen de vijfenveertig (45) kalenderdagen na opmaak van de factuur door de Klant. 

Om tegenstelbaar te zijn aan Kotee, dient elk protest van een factuur per aangetekende brief te worden verstuurd naar Kotee met vermelding van de factuurdatum en het factuurnummer, en dit binnen de acht (8) kalenderdagen na ontvangst van de factuur door de Klant. Dit protest dient door de Klant inhoudelijk te worden gemotiveerd om geldig te zijn. 

Indien er bij Kotee op enig moment twijfels rijzen omtrent de kredietwaardigheid van de Klant, onder meer door daden van gerechtelijke uitvoering tegen de Klant, bij niet of laattijdig betalen van één of meerdere facturen, in geval van gerechtelijke reorganisatie en/of enige andere aanwijsbare gebeurtenissen die het vertrouwen van Kotee in de goede uitvoering van de door de Klant aangegane verbintenissen (kunnen) aantasten, behoudt Kotee zich uitdrukkelijk het recht voor om de uitvoering van de Klusdienst op te schorten, voor de nog uit te voeren Klusdiensten een voorafgaande betaling te eisen van de Klant en/of (andere) zekerheden of waarborgen te vragen, zelfs indien de Klusdienst reeds geheel of gedeeltelijk werd uitgevoerd. Indien de Klant weigert een voldoende solvabiliteitsgarantie te bieden, is Kotee gerechtigd om - zonder voorafgaande ingebrekestelling, zonder rechtelijke tussenkomst en zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn - de overeenkomst met de Klant te beëindigen ten laste van de Klant. 

7.Laattijdige betaling 

Wanneer het gefactureerde bedrag niet volledig werd betaald door de Klant op de vervaldag van de factuur, zal de Klant: 

-Een eerste ‘friendly reminder’ ontvangen van Kotee met het verzoek om tot volledige betaling te willen overgaan; 

-Vanaf het verstrijken van een termijn van vijftien (15) kalenderdagen na voornoemde ‘friendly reminder’ een eerste herinnering/ingebrekestelling ontvangen van Kotee met het verzoek om tot volledige betaling te willen overgaan; 

-Vanaf het verstrijken van een termijn van vijftien (15) kalenderdagen na voornoemde eerste herinnering/ingebrekestelling een tweede herinnering/ingebrekestelling ontvangen van Kotee met het verzoek om tot volledige betaling te willen overgaan en een forfaitaire/administratieve schadevergoeding van 15,00 EUR verschuldigd zijn; 

-Na het verstrijken van een termijn van vijftien (15) kalenderdagen na voornoemde tweede herinnering/ingebrekestelling wordt het dossier overgedragen aan een deurwaarder. 

8.Aansprakelijkheid 

Tenzij ingeval van bedrog of opzettelijke fout, is Kotee in geen geval aansprakelijk voor, en kan niet gehouden zijn tot vergoeding ten aanzien van de Klant van enige vorm van immateriële, indirecte of gevolgschade, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, gemiste kansen of enige vorderingen van derden.  

Tenzij ingeval van bedrog of opzettelijke fout, is de totale aansprakelijkheid van Kotee per schadegeval in ieder geval beperkt tot het factuurbedrag van de Klusdienst. De in dit artikel 8 opgenomen beperking en uitsluiting van aansprakelijkheid is eveneens van toepassing in geval van een zware fout van (één van de aangestelden van) Kotee. 

9.Overmacht 

Onder overmacht wordt begrepen elke handeling onafhankelijk van de wil van de partijen die zij redelijkerwijze niet hadden kunnen voorzien noch konden vermijden en de nakoming van de hun contractuele verplichtingen onmogelijk maakt. Worden onder andere gelijkgesteld met situaties van overmacht die een partij niet toelaten haar verplichtingen na te komen: handelingen van autoriteiten, explosie of burgerlijke onrust, telecomstoringen (inclusief "denial of service" -aanvallen en soortgelijke onbeschikbaarheid van internetverbindingen), een algemene staking, brand, overstroming, natuurramp, oorlog, terrorisme, epidemieën, pandemieën, afsluiting van de stroom of gastoevoer, of iedere andere oorzaak die de uitvoering van de Klusdienst verhindert. 

In dergelijke omstandigheden zal de ene partij de andere partij informeren omtrent de situatie van overmacht en van de onmiddellijke opschorting van de verplichtingen van rechtswege, zonder recht op schadevergoeding. Indien de overmacht voortduurt gedurende een aaneengesloten periode van zes (6) maanden, zal de overeenkomst worden ontbonden, zonder enig recht op schadevergoeding. Indien Kotee bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is Kotee gerechtigd de reeds uitgevoerde diensten afzonderlijk te factureren en is de Klant gehouden de overeenkomstige factuur te voldoen. 

10.Gewijzigde omstandigheden 

In geval van onvoorzienbare (en ontoerekenbare) gewijzigde omstandigheden die de uitvoering van de overeenkomst zo buitensporig bezwaren dat de uitvoering ervan redelijkerwijze niet langer kan worden geëist door Kotee, heeft Kotee het recht de Klant te vragen om de overeenkomst te heronderhandelen of te beëindigen. Indien geen overeenstemming tussen de partijen wordt bereikt binnen een redelijke termijn van één (1) maand, kan de rechter in een procedure zoals in kortgeding de overeenkomst aanpassen of ontbinden. Imprevisie in hoofde van de Klant wordt uitdrukkelijk uitgesloten. 

11.Deelbaarheid 

Indien één (geheel of gedeeltelijk) of meerdere van de clausules uit deze AV nietig worden verklaard, tast deze nietigheid in geen geval de overige clausules van deze AV aan (of het gedeelte van de desbetreffende clausule die niet ongeldig of niet afdwingbaar is), noch de overeenkomst in haar geheel aan en zullen deze AV blijven gelden met uitzondering van de nietige, ongeldige of niet-afdwingbare clausule of een deel van een clausule. In dat geval zullen de partijen te goeder trouw onderhandelen om de strijdige of niet-afdwingbare clausule te vervangen door een rechtsgeldige en afdwingbare clausule die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke clausule. 

12.Eigendomsvoorbehoud 

Indien er bij de uitvoering van de Klusdienst goederen worden geleverd aan de Klant, blijven deze goederen eigendom van Kotee tot volledige betaling van de totale prijs van de Klusdienst, zoals vermeld op de desbetreffende factuur. 

13.Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank 

De overeenkomst tussen Kotee en de Klant wordt exclusief beheerst door het Belgisch recht. 

Elk geschil tussen Kotee en de Klant zal exclusief aanhangig gemaakt worden voor de rechtbanken van Gent, afdeling Kortrijk. 

Bijlage I - Modelformulier voor herroeping

Modelformulier voor herroeping (dit formulier alleen invullen en terugzenden wanneer je de overeenkomst wilt herroepen) 

Modelformulier herroeping